مهم ترین اصول برنامه ریزی
 
رشته حسابداری،کامپیوتر،نقشه کشی صنعتی،نقشه کشی معماری
هنرستان کاردانش پسرانه اندیشه
 
 
شنبه 21 ارديبهشت 1392برچسب:مهم,ترین,اصول,برنامه,ریزی, :: 8:5 ::  نويسنده : مدیر وب

مهم ترین اصول برنامه ریزی

برنامه ریزی صحیح یعنی استفاده از لحظه لحظه ی زندگی. هیچ هدفی ، هر چند به ظاهر بزرگ و دست نیافتنی وجود ندارد که با برنامه ریزی صحیح قابل حصول نباشد.مهم ترین اصول برنامه ریزی عبارت اند از :

1- دانستن هدف: هدف زیربنای هرعملی است و شما از انجام هرکاری حتما هدفی دارید . لذا برای مطالعه نیز باید هدف مشخصی داشته باشید.  اگر بدون هدف درس بخوانید موفقیت چندانی کسب نخواهید کرد.

2 - اراده : عزم و اراده ی قوی داشته باشید و با تلاش و مطالعه به روش صحیح، راههای خوشبختی را به سوی خود بگشایید.
3 -  سعی کنید برنامه ریزی  به حد کافی انعطاف پذیر باشد . یعنی در آن یکسری ساعات آزاد باشد که به دروس اختصاص داده نشود تا در صورت پیشامد های غیرمنتظره بتوان به جبران ساعات از دست رفته پرداخت و عقب ماندگی های بوجودآمده را در آن ساعات جبران کرد.
4 - برنامه ریزی باید فردی و بر اساس خصوصیت های ویژه و نقاط قوت و ضعف هرفرد باشد . در عین حال باید توجه داشت ، عمل برنامه ریزی انفرادی هنگامی که فرد با دوستانی همراه شود که عادات تحصیلی یکسان دارند یا هدف مشترکی را تعقیب می کنند ساده تر است !
5 - در برنامه ریزی ، دروسی که پشت سر هم قرار میگیرند، از نظر موضوع باید تفاوت بیشتری داشته باشند و دروس مشابه پشت سر هم خوانده نشود و هرگز دو درس دشوار یا دو درس حفظی را پشت سر هم قرار ندهید ، بلکه بین دو درس مفهومی یک درس حفظ کردنی قرار دهید ، مثلا ساعت 3 تا 4 ریاضی بخوانید و برای ساعت دیگر درس دینی را قرار دهید.

6- اگر در درسی ضعف داریم یا برای ما دشوارتر است باید ساعات بیش تری را به آن درس اختصاص دهیم و بعضی دروس نیز زمان کم تری را می طلبد.

7–اگر به مطالعه عادت ندارید و تازه برنامه ریزی را شروع کرده اید برای خود روزانه 2 الی 3 ساعت درس و مطالعه برنامه ریزی کنید و به تدریج این زمان را افزایش دهید .

8- ابتدا اولویّت را به دروس همان روز بدهید ، مثلا اگر شنبه دروس فارسی دینی و زبان دارید بهتر است مرور مطالب درسی و تکالیف دروس همان روز را در اولویّت قرار دهید ، این کار برای یادگیری دروس بسیار سازگار است و آن چه در کلاس یاد گرفته اید را می توانید قبل از آن که به فراموشی سپرده شوند به یاد آورید و با کمک جزوه و کتاب آنها را به یاد بسپارید.

9- حتما بین مطالعه دو درس یک استراحت 10-15 دقیقه ای داشته باشید و برای مطالعه یک درس بین 45-60 دقیقه وقت بگذارید.

10- سعی کنید دروسی را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند در بهترین ساعات روزانه (ساعات انرژیک) و دروسی را که آسان تر هستند و یا به آن ها علاقه بیشتری دارید را در سایر زمان ها مطالعه کنید.

11- "بلافاصله بعد خوردن غذا مطالعه نکنید". چون با پر شدن معده دستگاه گردش خون ، خون را به معده می فرستد و خون کمتری به مغز میرسد و احساس خواب آلودگی به شخص دست میدهد.

12- "اضطراب و دلهره گامهای اولیه شکست می باشند" . پس هیچ گاه درهنگام مطالعه اضطراب و شک و تردید را به خود راه ندهید و با اعتماد کامل به اینکه حتما در کنکور یا امتحانات قبول می شوید درس بخوانید . "هر چه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید ضریب موفقیت شما بالاتر است".

13- "شرط اساسی یادگیری، علاقه است"، لذا سعی کنید با روحیه خوب و مشتاق درس بخوانید، نه با بیزاری و از روی اجبار.

14- در پایان هفته یک بار برنامه را مرور کنید و میزان پیشرفت خود را ارزیابی و ثبت کنید و ببینید چه موانعی در کار وجود دارد ، خلاصه اینکه سعی کنید آن چه را که باعث دل زدگی و عدم رضایت شما شده است  شناسایی کنید و آن ها را کنترول کنید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ هنرستان پسرانه کاردانش اندیشه خوش آمدید. این هنرستان دارای رشته های کاردانشی حسابداری،کامپیوتر و نقشه کشی و رشته های فنی و حرفه ای حسابداری و نقشه کشی معماری می باشد.
آخرین مطالب
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 67
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1